| | v Plzni - dobrovolná registrace a inspekce poskytovatelů sociálních služeb |
Ministerstvo práce a sociálních věcí - Projekt "Dobrovolná registrace a inspekce poskytovatelů sociálních služeb" - podrobnější informace
"Nejdůležitějším úkolem inspekčního systému je prospěch současných i budoucích uživatelů služeb"
Sociální služby jsou určeny pro lidi, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci a často nemají dostatečné schopnosti bránit své zájmy. Uživatelé sociálních služeb a jejich rodiny musí mít důvěru ve služby, které dostávají nebo které požadují.
Jak měřit kvalitu? Vodítkem pro uživatele, poskytovatele i samotné pracovníky sociálních služeb, jak poznají kvalitu konkrétní služby jsou měřítka pro posouzení úrovně poskytovaných sociálních služeb - standardy kvality sociálních služeb. Standardy kvality byly v dubnu t.r. představeny MPSV na sociální konferenci v Olomouci. Zároveň byly MPSV publikovány a jsou k dispozici uživatelům, poskytovatelům i zřizovatelům sociálních služeb na Internetu. Jejich zavádění do praxe jednotlivých poskytovatelů chce ministerstvo podpořit dobrovolnými inspekcemi a vytvořením registru zařízení sociálních služeb.
Jak ověřovat kvalitu poskytovaných služeb? Naplňování standardů kvality sociálních služeb bude ověřováno průběžnou kontrolou v procesu dobrovolných inspekcí, které se začnou realizovat v březnu 2003. Znamená to, že poskytovatelé budou moci zažádat o registraci na základě dobrovolné inspekce, kontrole toho, jak se v jejich službě daří naplňovat kritéria standardů kvality sociálních služeb. V případě, že inspekční tým potvrdí, že je služba poskytována v souladu se standardy kvality, bude poskytovatel zapsán do veřejně přístupného registru. Prostřednictvím registru a zveřejněného inspekčního protokolu si uživatelé budou moci ověřit, zda služba daného zařízení odpovídá standardům kvality.
Koho a proč hledáme? Provádění inspekcí je třeba personálně zajistit. Ministerstvo hledá odborníky z oblasti sociálních služeb, kterým je vlastní partnerský přístup k uživatelům služeb, kteří mají schopnost podporovat rozvoj zařízení sociálních služeb a kteří jsou ztotožněni se základním principem sociálních služeb - podporovat začlenění lidí do běžného života společnosti.
Co nabízíme? Vybraným zájemcům o práci inspektora sociálních služeb nabízí ministerstvo účast ve vzdělávacím programu, který bude zaměřen na získání teoretických znalostí, ale i praktických dovedností a zkušeností přímo v procesu hodnocení kvality podle standardů sociálních služeb. Po úspěšném absolvování závěrečného rozhovoru bude absolvent zapsán do registru dobrovolných inspektorů.
Z registru inspektorů budou sestavovány týmy pro realizaci inspekcí u konkrétních poskytovatelů sociálních služeb. Inspektoři budou s ministerstvem spolupracovat externě, to znamená, že budou najímáni podle jasně stanovených pravidel na jednotlivé inspekce. Za provedenou inspekci náleží inspektorovi odměna.
Co požadujeme? Zájemcům o účast v inspekční činnosti nabízíme pracovní verzi požadavků na inspektora sociálních služeb, která byla vytvořena na základě dosavadních zkušeností z hodnocení kvality:
Požadavky pro vstup do specializované přípravy: * vysokoškolské vzdělání (nebo středoškolské s dlouhodobou praxí v projektech zaměřených na poskytování "reformních služeb") * 5 let praxe v zařízení sociálních služeb v posledních 15 letech * zkušenost se sociálními službami, které podporují začlenění lidí do běžného života * výhodou je zkušenost ve vedení organizace poskytující sociální služby
Z dosavadních zkušeností z hodnocení kvality sociálních služeb jsou postupně definovány kompetence inspektora, tedy požadavky na výkon jeho dobré praxe. Tyto kompetence jsou tvořeny: osobnostními předpoklady a schopnostmi * komunikativnost * schopnost se rozhodovat * schopnost pracovat v týmu * základní znalost řízení a organizačních struktur * ochota a zájem průběžně se vzdělávat * morální hodnoty
Jedná se o osobnostní předpoklady a získané zkušenosti, které by měl zájemce o inspektorskou činnost mít při vstupu do vzdělávacího programu.
dovednosti * administrativní dovednosti * práce s PC a potřebnou technikou * ŘP
Základní administrativní práce a uživatelské ovládání PC je nezbytným předpokladem pro práci inspektora. ŘP může být pro inspektora, hlavně v budoucnosti, velkou výhodou. specifické znalosti a dovednosti * znalost standardů kvality a jejich aplikace v praxi * orientace v platné legislativě * umění poskytovat zpětnou vazbu * znalost metodiky inspekcí * umět zpracovat kazuistiku * umět rozeznat podporu od kontroly * orientace v etickém kodexu profesionální práce a etice práce inspektora (umět vyložit) * schopnost rozeznávat a posuzovat dobrou praxi * schopnost referovat a informovat různé subjekty o výsledcích inspekce * znát různé metody posuzování * schopnost chápat postoje a argumenty ostatních * umět si poradit (nemusím všechno vědět, ale vím, kde hledat pomoc)
Specifické znalosti a dovednosti se budoucí inspektor naučí nebo bude mít možnost je rozvíjet ve vzdělávacím programu. Rozsah vzdělávacího kurzu je cca 120 hodin v roce 2003, pro úspěšné absolvování je požadovaná minimálně 90% účast.
Jak se přihlásit do výběrového řízení? K přihlášení do výběrového řízení MPSV požaduje: * Přihlášku s uvedením své motivace k práci inspektora (max. 1 strana A - 4). * Strukturovaný životopis s uvedením dosažené kvalifikace a všech odborných znalostí (výcviky, školení, studium) a zkušeností (odborná praxe, účast v projektech). * Reference či doporučení k práci inspektora. * Souhlas zaměstnavatele s účastí uchazeče ve vzdělávacím programu a s účastí v systému dobrovolných inspekcí - prováděním inspekcí.
Upozorňujeme, že ministerstvo prozatím nemůže refundovat dobrovolným inspektorům mzdu v době, kdy se budou uvolňovat v zaměstnání z důvodu účasti ve vzdělávacím programu.
Předpokládaný počet pracovních dnů v kalendářním roce pro inspektora je 12 dní (3 - 4 inspekce). Kromě toho má inspektor povinnost účastnit se dalšího vzdělávání a aktualizačních seminářů k udržení a zvyšování své kvalifikace (cca 3 dny v roce).
Pokud máte zájem o práci inspektora v rámci programu dobrovolných inspekcí, zašlete požadované dokumenty nejpozději do 20. listopadu 2002 na adresu MPSV, Odbor sociálních služeb, Na poříčním právu 2, 120 00 Praha 2.
Jak bude probíhat výběrové řízení? Výběrové řízení bude dvoukolové. V prvním kole budou vyřazeni uchazeči, kteří nebudou splňovat základní předpoklady, uvedené v inzerátu. Druhé kolo bude probíhat formou rozhovoru a vybraní uchazeči k němu budou písemně vyzváni.
| |
|