| | v Plzni - Bike+10, cyklistická štafeta
| | BIKE + 10 probíhá ve dnech 27.7. až 5.8. 2002. Má za cíl upozornit českou veřejnost na problematiku trvale udržitelného rozvoje, na obsah jednání Světového summitu v Johanneburgu 2002, který se bude zabývat omezováním zvyšující se teploty Země a otázkami trvale udržitelného rozvoje a má také být podporou lepších podmínek pro rozšíření cyklistické dopravy. Start štafety je v Brně 27.7. a dále povede štafeta přes Olomouc, Hradec Králové, Pardubice, a Prahu do Plzně. Do Plzně štafeta přijíždí 5.8.2002. Odtud pak přejíždějí účastníci akce do Halle, kde se připojují k německé části štafety do závěrečného kempu v Goettingenu.
A jaké jsou podmínky pro cyklistickou dopravu v Plzni? Cyklistická doprava nespotřebovává neobnovitelné energie, neznečišťuje ovzduší a přináší člověku chybějící pohyb. Je proto druhem dopravy, který je podporován mnoha městy Evropy i naší republiky. Nikoli však v Plzni. Podpora cyklistické dopravy v Plzni zůstala od r.1989 pouze na verbální úrovni a nekončící výmluvy Dopravního inspektorátu na chybějící legislativu se snoubily s nekoncepčností nenavazujících úseků chybně projektovaných cyklistických stezek. Zatímco do automobilovou dopravu do středu města přivádějící dopravní investice stály doslovně miliardy Kč, na vybudování páteře cyklistických stezek se nedostávalo finančních prostředků nikdy. Kdo jsou viníci takového vývoje? Útvar koncepce a rozvoje, Útvar investic, Správa veřejného statku, Česká policie i zodpovědní politici předešlých let. Jako současný příklad uveďme nákladnou rekonstrukci Kotíkovské ulice v souvislosti s uvažovanou výstavbou mnoha rodinných domků a výstavbou příslušné infrastruktury. Rekonstrukce je navržena zcela bez ohledu na cyklisty a dokonce i bez ohledu na majitele přilehlých stávajících rodinných domků, kterým budou ve vzdálenosti dvou metrů od stěn rodinných domků projíždět nákladní i osobní automobily. Kromě narušení stability uvedených domků, budou ohrožováni i pěší účastníci silničního provozu sníženou bezpečností automobilového provozu zásluhou velkého převýšení. O výfukových zplodinách, chybějící cyklistické stezce a zeleného oddělovacího pásu ani nemluvě. Jen málo cyklistů v Plzni má to štěstí, že si na svých trasách mohou užít klidu a čistého vzduchu. Mnohem častěji jsou však nazýváni sebevrahy a proklínáni se proplétají automobilovými zácpami. Často jsou stresováni rychle a v nepatrné vzdálenosti projíždějícími nákladními i osobními automobily. Pár kilometrů kodrcavých cyklistických stezek z betonových tvarovek, sloupy veřejného osvětlení a dlažby věru nikoho uspokojit nemůže. Proto asi plzeňští cyklisté štafetu BIKE + 10, připomínající úředníkům a politikům podporu cyklistické dopravy přivítají. Vždyť čím více pěší, cyklistické i městské hromadné dopravy bude v Plzni využíváno, tím čistější vzduch i zdravější obyvatele v Plzni budeme mít.
Proto se obracíme na plzeňské cyklisty, aby podpořili tuto akci tím, že budou doprovázet účastníky štafety. Připojit se mohou 5. srpna 2002 ve 14:00 hodin na návsi v Koterově nebo dále na trase Koterov - Slovanská alej - Malostranská ulice - přes Doudlevce, Zborovskou ulicí - ul. Edvarda Beneše - ul.17.listopadu na Klatovskou třídu - dále k synagoze, na nám. Republiky a Františkánskou ulicí na nábřeží ke Komerční bance, kde bude po dojezdu uspořádán doprovodný program. V 16 hod vystoupí pan hejtman MUDr. Petr Zimmermann, pak bude následovat tisková konference, beseda o dopravě, hry a soutěže pro děti, hudební vystoupení skupiny Alternativa a Duo Filipáci. V 19 hodin bude slavnostně zakončena česká část cykloštafety.
Za Dopravní sekci Strany zelených: Alois Mach, předseda
V Plzni, 25.7.2002
program akce v Plzni (program_bike10.txt 2,2kB) |
|