Trolejbusy v Plzni dnes vnímáme jako běžnou součást městské dopravy v
Plzni. Přesto jsou její nejmladší součástí. Vcelku úspěšný rozjezd
první trolejbusové trati v Praze, která od září roku 1936 vedla od
střešovické vozovny ke Sv. Matěji vedl k úvahám vybudovat
trolejbusovou śíť i v ulicích Plzně.
Již na počátku druhé světové války se začalo s projektovou přípravou a tak mohl být dne 9.4.1941
zahájen provoz na první trolejbusové lince A vedené z dnes již
neexistujícího obratiště "U Jána" do Doubravky. Byla to právě
Doubravka, kam se mnohokrát zvažovala stavba tramvajové tratě -
náklady na přestavbu viaduktu u pivovaru byly však vždy vnímané jako
příliš vysoké, a tak se v předválečném období do této lokality rozjely pouze
autobusy. Tehdejším vozům ovšem činil kopcovitý terén značné
problémy, źvláště pak ve válečných letech, kdy výkon motorů dále
klesal z důvodu pohonu na svítiplyn. Se stavbou tramvají do
Doubravky se ovšem uvažovalo i letech následujících - pozůstatkem po
těchto plánech je velkoryse dimenzovaný střední dělící pás na
Rokycanské třídě. Dnes byly tyto úvahy již opuštěny
a Doubravka tak patří snad definitivně trolejbusům.
Tradičním dodavatelem trolejbusů pro Plzeň se stal na příštích
šedesát let koncern Škoda. Po prvních vozech typu 3 Tr následovaly
další série, celkem se v ulicích Plzně objevilo deset typů
trolejbusů, v součanosti jsou dodávány pouze vozy nízkopodlažní, typu
21 Tr a to opět od tradičního výrobce, kterým je Škoda Ostrov nad
Ohří. V Plzni si našly své místo trolejbusy dvousilové - pomocný
agregát jim umožňuje i jízdu v místech bez trolejového vedení
Vozy z první série označené jako typ 3Tr1 byly velice odolné
dvoudvéřové
vozy, většina z nich se udržela v provozu až do konce šedesátých let
a byly vyřazovány z provozu po najetí více než 1 milionu kilometrů.
Vůz ev.č 101 se stal exponátem Technického muzea v Brně, bohužel
dodnes nebyl opraven a tak stále čeká na svou náročnou renovaci v
depozitáři. Zatím větší štěstí měl první dvounápravový trolejbus z
produkce Škodovky - 6Tr. Jediný plzeňský exemplář deponovaný rovněž v
TM Brno byl nedávno renovován, vůz je v plzeňských trolejbusových
(tj. zelených) barvách a nese plzeňský znak a evidenční číslo 135.
Bohužel se nevyvedl záměr uspořádat s tímto bezesporu zajímavým
vozidlem jízdy u příležitosti letošního kulatého jubilea trolejbusů.
Technické muzeum v Brně se během let stalo spasitelem bývalých
plzeňských vozů, v jeho prostorách je dále umístěn představitel
nezdařené unifikace trolejbus a autobus - vůz T11. Tyto vozy s
autobusovou karosérií jezdily pouze v Plzni, Brně a Bratislavě.
Vyrobilo se jich pouhých osm kusů. Muzejním exponátem je právě ten
poslední s číslem 248, prošel zkouškami v bývalé SSSR, jezdil i v
ulicích Brna, pak deset let v Plzni, aby se do Brna opět vrátil, nyní
již jako muzejní exponát.
V této souvislosti je třeba zmínit zcela odmítavý postoj
plzeňského dopravního podniku k provozování historického trolejbusu.
Přestože je Plzeň nejstarším existujícím provozem v republice
(pražská síť zanikla roku 1972) nemůžeme se s provozuschopným
muzejním kusem v ulicích Plzně setkat. Blýská se snad na lepší časy
v podobě trolejbusu 9Tr, který vlastní a na své náklady opravuje
soukromá osoba, trolejbus je umístěn v depozitáři Muzea Škoda,
doufejme, že po své renovaci se pod plzeňskými dráty objeví. V tomto
muzeu se rovněž nachází vůz 3 Tr z roku 1948,ovšem vzhledem k jeho
stavu je jeho renovace zatím v
nedohlednu, sbírky škodováckého muzea snad doufejme také obohatí
třetí prototyp kloubového trolejbusu 15 Tr, s vozy této výrobní řady
s
v ulicích Plzně setkáváme dosud, zmiňovaný exemplář dojezdil na
podzim roku 2000 a nyní se stále nachází v areálu doudlevecké
vozovny.
Rovněž z Plzně pochází historický trolejbus 9 Tr, jenž provozuje
Dopravní podnik v Českých Budějovicích. Tento vůz je odstrašujícím
příkladem plzeňského DP k vlastní historii - vozidlo získal do svého
vlastnictví trolejbusový fanda, který jej na vlastní náklady udržoval
na soukromém pozemku. Několikrát jej nabízel k odprodeji Pmdp, po
jejich několikanásobném odmítnutí jej zakoupil DP České Budějovice,
ten jej podrobil rozsáhlé renovaci a u příležitosti 10-ti letého
výročí obnovení trolejbusové dopravy předvedl veřejnosti. Bohužel, to
co je někde šrot, může být v jiném městě hýčkaný muzejní exemplář.
Tím výčet plzeňských trolejbusů v muzejích sbírkách končí. Nezbývá
než vyslovit naději, že s některým z nich s setkáme při výročních
jízdách, tak jako se tomu děje u tramvají.
Vlastimil Leška |