Home
Noviny
Kultura
info

 

TROLEJBUSY


zajímavosti  - plzeňská doprava hromadná

 

Trolejbusy v Plzni dnes vnímáme jako běžnou součást městské dopravy v Plzni. Přesto jsou její nejmladší součástí. Vcelku úspěšný rozjezd první trolejbusové trati v Praze, která od září roku 1936 vedla od střešovické vozovny ke Sv. Matěji vedl k úvahám vybudovat trolejbusovou śíť i v ulicích Plzně.

Pokus o unifikaci autobus vs trolejbus - vůz T11 - fotografováno v brněnské vozovně KomínPůvodně plzeňský vůz 9Tr nyní jezdí v Českých Budějovicích - foto Míra KlasTrolejbus 6Tr v závěrečné fázi rekonstrukce ve brněnské vozovně9Tr před budějovickým nádražím - foto Míra KlasTrolejbusová současnost v ulicích Plzně - dvousicový trolejbus 21Tr ACI

Již na počátku druhé světové války se začalo s projektovou přípravou a tak mohl být dne 9.4.1941 zahájen provoz na první trolejbusové lince A vedené z dnes již neexistujícího obratiště "U Jána" do Doubravky. Byla to právě Doubravka, kam se mnohokrát zvažovala stavba tramvajové tratě - náklady na přestavbu viaduktu u pivovaru byly však vždy vnímané jako příliš vysoké, a tak se v předválečném období do této lokality rozjely pouze autobusy. Tehdejším vozům ovšem činil kopcovitý terén značné problémy, źvláště pak ve válečných letech, kdy výkon motorů dále klesal z důvodu pohonu na svítiplyn. Se stavbou tramvají do Doubravky se ovšem uvažovalo i letech následujících - pozůstatkem po těchto plánech je velkoryse dimenzovaný střední dělící pás na Rokycanské třídě. Dnes byly tyto úvahy již opuštěny a Doubravka tak patří snad definitivně trolejbusům.

Tradičním dodavatelem trolejbusů pro Plzeň se stal na příštích šedesát let koncern Škoda. Po prvních vozech typu 3 Tr následovaly další série, celkem se v ulicích Plzně objevilo deset typů trolejbusů, v součanosti jsou dodávány pouze vozy nízkopodlažní, typu 21 Tr a to opět od tradičního výrobce, kterým je Škoda Ostrov nad Ohří. V Plzni si našly své místo trolejbusy dvousilové - pomocný agregát jim umožňuje i jízdu v místech bez trolejového vedení Vozy z první série označené jako typ 3Tr1 byly velice odolné dvoudvéřové vozy, většina z nich se udržela v provozu až do konce šedesátých let a byly vyřazovány z provozu po najetí více než 1 milionu kilometrů. Vůz ev.č 101 se stal exponátem Technického muzea v Brně, bohužel dodnes nebyl opraven a tak stále čeká na svou náročnou renovaci v depozitáři. Zatím větší štěstí měl první dvounápravový trolejbus z produkce Škodovky - 6Tr. Jediný plzeňský exemplář deponovaný rovněž v TM Brno byl nedávno renovován, vůz je v plzeňských trolejbusových (tj. zelených) barvách a nese plzeňský znak a evidenční číslo 135. Bohužel se nevyvedl záměr uspořádat s tímto bezesporu zajímavým vozidlem jízdy u příležitosti letošního kulatého jubilea trolejbusů. Technické muzeum v Brně se během let stalo spasitelem bývalých plzeňských vozů, v jeho prostorách je dále umístěn představitel nezdařené unifikace trolejbus a autobus - vůz T11. Tyto vozy s autobusovou karosérií jezdily pouze v Plzni, Brně a Bratislavě. Vyrobilo se jich pouhých osm kusů. Muzejním exponátem je právě ten poslední s číslem 248, prošel zkouškami v bývalé SSSR, jezdil i v ulicích Brna, pak deset let v Plzni, aby se do Brna opět vrátil, nyní již jako muzejní exponát.

V této souvislosti je třeba zmínit zcela odmítavý postoj plzeňského dopravního podniku k provozování historického trolejbusu. Přestože je Plzeň nejstarším existujícím provozem v republice (pražská síť zanikla roku 1972) nemůžeme se s provozuschopným muzejním kusem v ulicích Plzně setkat. Blýská se snad na lepší časy v podobě trolejbusu 9Tr, který vlastní a na své náklady opravuje soukromá osoba, trolejbus je umístěn v depozitáři Muzea Škoda, doufejme, že po své renovaci se pod plzeňskými dráty objeví. V tomto muzeu se rovněž nachází vůz 3 Tr z roku 1948,ovšem vzhledem k jeho stavu je jeho renovace zatím v nedohlednu, sbírky škodováckého muzea snad doufejme také obohatí třetí prototyp kloubového trolejbusu 15 Tr, s vozy této výrobní řady s v ulicích Plzně setkáváme dosud, zmiňovaný exemplář dojezdil na podzim roku 2000 a nyní se stále nachází v areálu doudlevecké vozovny.

Rovněž z Plzně pochází historický trolejbus 9 Tr, jenž provozuje Dopravní podnik v Českých Budějovicích. Tento vůz je odstrašujícím příkladem plzeňského DP k vlastní historii - vozidlo získal do svého vlastnictví trolejbusový fanda, který jej na vlastní náklady udržoval na soukromém pozemku. Několikrát jej nabízel k odprodeji Pmdp, po jejich několikanásobném odmítnutí jej zakoupil DP České Budějovice, ten jej podrobil rozsáhlé renovaci a u příležitosti 10-ti letého výročí obnovení trolejbusové dopravy předvedl veřejnosti. Bohužel, to co je někde šrot, může být v jiném městě hýčkaný muzejní exemplář. Tím výčet plzeňských trolejbusů v muzejích sbírkách končí. Nezbývá než vyslovit naději, že s některým z nich s setkáme při výročních jízdách, tak jako se tomu děje u tramvají.

Vlastimil Leška
 
HOME
UP