Home
Noviny
Kultura
info

 

AUTOBUSY


zajímavosti  - plzeňská doprava hromadná

 

V dnešním povídání se budeme zabývat prostředky nezávislé hromadné dopravy a to autobusy. Proč nezávislé? Hlavní výhodou autobusů oprotí tramvajím a trolejbusům je jejich "svoboda", nejsou pevně spojeny s dopravní cestou a trasy linek je tak možno pružně přizpůsobovat potřebám cestujících a vývoji dané lokality.

Historický autobus Škoda 706 RTO ve společnosti autobusu ŠL 11Plzeňský `Erťák` před pravoslavným chrámem v Mariánských LázníchNa srazu historických autobusůDvě legendy - nákladní Tatra 111 a autobus 706 RTOSetkání generací - Škoda 706 RTO (1961) a Karosa R 731 (vpravo) - rok výroby 1986Autobus plzeňského RTO klubu před renovací

Vývoj autobusové dopravy na našem území byl ve svých počátcích značně rozpačitější než tomu bylo u tramvají. Eletrotechnika zaznamenávala od konce 19. století prudký vývoj, což se o spalovacím motoru, jehož vývoj v podstatě teprve probíhal nedalo říci. A tak není divu, že první autobusová linka vyjela v Praze až roku 1908 a měla velice krátký život - jezdila pouze rok. Přispělo k tomu hlavně nevhodná trasa první linky, která vedla přes Karlův most Nerudovou ulicí k Pražskému hradu. Prudké stoupání bylo pro tehdejší autobusy příliš velkým soustem a po nehodě byl provozu ukončen definitivně. Autobusy si na svoji další historickou příležitost musely ještě nějakou dobu počkat, další pokusy se zaváděním autobusových linek byly podniknuty až ve dvacátých letech.

Plzeňská autobusová doprava byla zahájena roku 1922 a provozovatelem první linek se stala tehdejší Českolovenská pošta, od roku 1929 pak provoz těchto spojů, které vedly převážně do Doubravky a Doudlevec převzaly Elektrické podniky města Plzně. Ty rovněž ve spolupráci s pražským dopravním podnikem zavedly od roku 1931 linku Praha - Plzeň, jejíž existence byla ale na nátlak ČSD o rok později ukončena. Plzeň vždy patřila k městům se sítí velice kvalitních a navzájem se doplňujících linek tramvají a trolejbusů, z čehož vyplývá, že autobusům byla přisouzena role obsluhy méně vytížených linek, autobusy mají rovněž nezastupitelnou úlohu v dopravě obyvatel přiléhajících obcí, nehledě na jejich nenahraditelnost při výlukách. Již více než sedm let autobusy nesou na svých bedrech tíhu noční přepravy, výlučný provoz autobusů umožňuje noční údržbu tramvajových a trolejbusových tratí.

Prudký poválečný rozvoj města však zapříčinil vznik mnoha vytížených autobusových linek, které po té co si získaly oblibu cestujících, jejichž frekvence stoupala mnohdy až do neúnosné míry byly nahrazeny tramvají či trolejbusem. Roku 1966 byl zahájen provoz legendární linky 29, která spojila plzeňská sídliště Bory a Doubravka. Původní záměr přiblížit konečnou tramvajové linky č. 4 borskému sídlišti nebyl realizován, tehdejším hlavním argumentem byl názor, že občané by v zájmu svého zdraví měli k zastávce MHD ujít minimálně několik set metrů. Ovšem obyvatelé borského sídliště byli jiného názoru a po jejich hlasitých protestech byla zavedena právě "děvětadvacítka", která na své "zadrátování" čekala dlouhých 22 let. Nyní je trolejbusová linka č. 16 jezdící od roku 1988 nejvytíženější plzeňskou trolejbusovou linkou a jsou na ní nasazovány převážně kloubové vozy.

Rozhodně mezi nejpopulárnější autobusové linky v Plzni patří již dlouhá léta "třicítka". Tato polookružní linka jezdí od května roku 1990 a díky tomu, že obsluhuje většinu plzeňských sídlišť a je z ní možný přestup na všechny linky trolejbusů a tramvají, tak se těší celodenní oblibě. Díky tomu, že vede z velké části po nevyhovujících komunikacích, tak se jejího nahrazení trolejbusem jen tak nedočkáme, což se nedá říci o dalších vytížených linkách č. 33, 40 a 41. Předpokládaný návrat trolejbusů na Severní přeměstí se tak patrně stane příčinou záhuby těchto linek, v případě l.č. 41 tak dostane elektrickou trakci i sídliště Vinice.

Velice zajímavý je i vývoj vozového parku autobusů, bohužel o předválečných vozech se dochovaly pouze kusé informace, víme jenom, že tehdejší dopravce dával přednost strojům značek Tatra, Škoda a Praga. Zato pro poválečný vývoj je typický nástup pouze jednoho výrobce a tím je vysokomýtská Karosa, jejíž vláda byla přerušena pouze v roce 1964 zkušebním nákupem dvou Ikarusů 620, pro tragickou kvalitu těchto maďarských autobusů se další dodávky již naštěstí orientovaly pouze na domácího výrobce. Prvním poválečným typem autobusů byl vozy Škoda 706 RO, těch přišlo do Plzně 24 kusů, poslední z nich dojezdil až roku 1973, část vozů byla rekonstruována na pozdější typ RTO. První z 51 legendárních autobusů typového označení Škoda 706 RTO obdržel plzeňský dopravní podnik roku 1959, jejich dodávky pokračovaly až do sedmdesátých let. Bytelná konstrukce, jednoduchost, a provozní nenáročnost. Tak můžeme charakterizovat autobus, který se stal symbolem veřejné dopravy let šedesátých a sedmdesátých. Nezničitelnost a odolnost tohoto autobusu se potvrzuje ještě i dnes: v Bulharsku, Albánii a i jiných zemích se s "erťáky" můžeme setkat dosud A to i přesto, že mnohým těmto autobusům nechybí mnoho let a oslaví čtyřicáté narozeniny. Plzeňské autobusy RTO jezdily na vytíženějších linkách i s vlečnými vozy Jelcz, dělo se tomu tak zejména v období přepravních špiček. Roku 1965 obdržela Plzeň první dodávku autobusů zcela nové konstrukce označených jako ŠM11. Byly to první busy vyvinuté pro použití v MHD. Cestujícím ulehčovala nástup snížená podlaha, pobyt v prosvětleném interiéru byl příjemnější, nástup a výstup cestujících byl díky třem dveřím podstatně rychlejší. Práci řidiče ulehčovala automatická převodovka a posilovač řízení. "Ešemky" se také staly nejrozšířenějším typem autobusů v plzeňské MHD, do roku 1981 jich bylo dodáno více než 200 kusů. Poslední z nich opustil plzeňské ulice až roku 1990 - poslední "ešemka" vydržela tak dlouho díky obětavé péči jejího tehdejšího řidiče. Pouze pro zajímavost: Praha se rozloučila s těmito autobusy již roku 1988.

Nyní se dostáváme postupně až k autobusové současnosti. Roku 1982 započaly dodávky autobusů Karosa B731 a 732 se kterými se setkáváme dosud, celkem plzeňský dopravní podnik nakoupil 140 autobusů tohoto typu, z nichž ty nejstarší jsou již vyřazeny. V roce 1996 dostává Plzeň deset autobusů modernizovaného provedení označených jako Karosa B 931. Tyto vozy mají již elektronický informační systém, protiskluzovou podlahu, kvalitnější sedačky, motor pak splňuje ekologickou normu Euro 2.

Rok 1997 je v plzeňské autobusové dopravě opravdovým milníkem, do Plzně začínají přicházet první autobusy typového označení Škoda 21 Ab. Dopravní podniky nejen, že se načas odklonily od tradičního výrobce, ale rozhodly se začít obnovovat vozový park nízkopodlažními autobusy. Ty představují opravdový zlom v přepravě cestujících, nízkopodlažní autobusy jsou přístupné i imobilním občanů, ocení je i maminky s kočárky a starší, hůře s pohybující občané. Technické problémy první dodávky autobusů ze Škody Ostrov zapříčinily, že na další obnově vozového parku se znovu podílela Karosa Vysoké Mýto. Podnik patřící do koncernu Irisbus vyrábí ve spolupráci se svými partnery nízkopodlažní autobus Karosa-Renault, který je v současné době nejrozšířenějším nízkopodlažním autobusem jezdícím u nás. Zatím poslední exempláře tohoto typu obdržela Plzeň na podzim loňského roku.

Zvláštní kapitolu historie plzeňské dopravy tvoří kloubové autobusy. Přestože je plzeňský dopravní podnik nikdy nenakupoval mohli jsme se na podzim roku 2000 s těmito vozy v Plzni setkat. V listopadu tohoto roku došlo k vážnému požáru měnírny na Lochotíně, která napájí tramvajové linky vedoucí do této lokality. Tramvajová doprava musela být zásadním způsobem reorganizována a omezena. V nastalé situace musely pomoci opět autobusy, rozsah výluky byl ale tak velký, že nebylo možnou použít pouze plzeňské vozy. Plzeňské dopravní podniky tak požádaly o pomoc své kolegy z Prahy a Českých Budějovic a během několika hodin dorazilo do Plzně deset kloubových Karos z Dopravního podniku hlavního města Prahy a pět z Českých Budějovic. Tyto stroje zásadním způsobem pomohly zvládnout chaos v plzeňské dopravě a mnohdy užaslým cestujícím tak ulehčily cestu domů.

Na závěr se ještě nemůžeme nezmínit o historických autobusech. Plzeňské městské dopravní podniky z mnoha důvodů historický autobus neprovozují, o záchranu technických památek z tohoto oboru se tak musejí starat soukromé osoby a spolky. I v Plzni se jeden takový našel a jmenuje se RTO Klub. Jak již název napovídá náplní volného času jeho členů je údržba a provozování autobus Škoda 706 RTO Lux, ten ve vlastníctví tohot sdružení byl vyroben již roku 1961 a měl velmi bohatou životní pouť. Svoji kariéru započal v ČSAD Klatovy, pobočce Sušice kde jezdil dlouhých 14 let až do roku 1975 kdy byl odprodán fotbalovému oddílu z Kralovic, který jej vlastnil až do roku 1989. Poté autobus vystřídal ještě mnoho vlastníků, aby pak skončil v majetku dopravních fandů, kteří jej ve svém volném čase renovovali. S tímto autobusem se můžete také svézt a to na různých akcích pořádaných RTO Klubem. V loňském roce to byl například zájezd do Karlových Varů, sraz historických autobusů v prostorách Vojenského muzea v Lešanech a další akce. V květnu letošního roku se tento autobus spolu s dalšími historickými vozidly zúčastní oslav 100 let MHD v Mariánských Lázních.

K autobusové budoucnosti v Plzni zbývá pouze dodat, že v nejbližších týdnech dorazí do Plzně první autobusy o menší kapacitě, které najdou uplatnění především na méně vytížených linkách. Dopravní podnik je hodlá využívat také při výlukách.

Vlastimil Leška
foto: Michal Kouba
 
HOME
UP